کمردرد (به انگلیسی: Low Back Pain) مشکل و شکایت شایعی است که بسیاری از افراد در طول زندگی با آن روبرو می‌شوند.

آمار نشان می‌دهد که ۸۰٪ از افراد در دوران زندگی خود حداقل یک مرتبه به علت کمردرد به پزشک مراجعه کرده‌اند.

اگرچه علت کمردرد در بسیاری از بیماران از طریق شکایت بیمار، آزمونهای بالینی و آزمایشگاهی و همچنین بخش تصویر برداری پزشکی قابل شناسایی است

ولی به دلیل شایع بودن دردهای ناحیه کمر و عوامل مختلفی که در ایجاد آن نقش دارند،

تشخیص علت اصلی به وجود آورنده کمردرد مشکل است.

در ستون فقرات، درصورت ضایعه و درگیرشدن عناصر حساس به درد

همانند ماهیچه‌ها و تاندون آنها، رباط‌ها، فاسیا، مفاصل بین مهره‌ای پشتی (مفاصل فاست یا آپوفیزیال)،

اعصاب نخاعی و ریشه‌های آنها، عروق خونی و طناب نخاعی به هر دلیلی، احتمال ایجاد درد وجود دارد

که ممکن است در همان ناحیه یا نقاط دورتری به شکل دردهای تیرکشنده احساس گردند.

حدود ۷۰ % از افراد دچار کمردرد شده اند همچین این بیماری پنجمین علت مراجعه به پزشک در دنیا میباشد.

علل کمردرد به صورت زیر تقسیم بندی میشود:

• ۹۰% موارد کمردرد مکانیکی میباشد که به علت صدمات، اختلال شکل ساختمانی، و نیز فعالیت بیش از حد میباشد
  • علل سیستمیک و بیماریهای های زمینه ای
  • درد های ارجاعی
  • علل روانی و عصبی

کمر درد ها ببا توجه به بیماری ایجاد کننده آن به گروه های مختلفی تقسیم میشوند. بیماری هایی نظیر استئو آرتریت( آرتروز) بیماری تحلیل دیسک، پارگی و دیسک، شکستگی فشاری و… میتواند باعث بروز کمردرد گردد.

درد برخی از بیماران مبتلا به کمردرد همراه با بی حسی و ضعف عضلانی بوده اصطلاحا به عنوان درد های رادیکور یا درد انتشاری شناخته میشوند

منشا این گونه درد ها در اعصاب و ریشه های عصبی خارج شده از نخاع میباشد.

بیرون زدگی دیسک شایع ترین (۹۸% موارد) علت بروز کمردرد های رادیکولار (تیرکشنده) میباشد،

تنگی کانال نخاعی، اسپوندیلولیستز، در رفتگی خفیف مهره ها و… سایر علل بروز کمردردهای تیرکشنده میباشد.

سندرم شکست جراحی کمر

تشخیص کمردرد

انواع مختلف کمردرد به وسیله انجام معاینات بالینی، تصویربرداری های پزشکی و روش های تشخیص الکتریکی (الکترودیاگنوز) از یک دیگر افتراق داده میشوند

معاینات بالینی و گرفتن شرح حال از بیماران مهمترین بخش در تشخیص علت کمردرد بیماران و تصمیم برای انتخاب برنامه درمانی میباشد

چرا که مطالعات علمی که در زمینه تشخیص کمردرد انجام گرفته است

اعلام کرده که یافته های بالینی بر تمامی روش های تصویربرداری و الکترودیاگنوز ارجح است.

از این رو برای تشخیص و درمان کمردرد حتما بیمار باید معاینه گردد.

عکس رادیولوژی، سی تی اسکن (ساده و میلوگرافی) و ام آر آی (MRI) سه روش تصویر برداری پزشکی هستند

که بیشترین کاربرد را در بررسی کمردرد دارند

سی تی اسکن نوع خاصی از تصویر برداری با اشعه X میباشد

که بوسیله رایانه تصاویر بازسازی شده و بیشتر برای بررسی اختلالات استخوانی در بیماران کاربرد دارد.

در بررسی ساختار عصبی نخاع و بافت های اطراف آن MRI بهترین روش بررسی میباشد.

در واقع ام آر آی(MRI) روشی است که از میدان مغناطیسی بافت‌ها استفاده کرده و تولید تصویر می‌کند.

برخلاف سایر دستگاه‌های تصویربرداری مثل اشعه ایکس و سی‌تی اسکن، ام آر آی از اشعه های یونیزه کننده استفاده نمی‌کند.

از این ابزار می‌توان برای تصویربرداری از جنین در دوران بارداری استفاده کرد بدون آن که اثری روی آن داشته باشد.

روش های الکترودیاگنوز جهت ارزیابی عملکرد اعصاب و عصب دهی عضلانی بکار میروند،

به طور کلی روش های الکترودیاگنوز به ما جهت تعیین محل، شدت و مدت زمان آسیب های وارد شده به اعصاب کمک کننده است

درمان کمردرد

برای درمان کمردرد باید به صورت پلکانی پزشک در قدم اول درمان های محافظ کارانه، نظیر