پارگی دیسک کمر

علت اصلی پارگی دیسک کمر چندان مشخص نیست. اما  مهم‌ترین عامل آن استعداد ژنتیکی  است و به عبارتی دیگر، افرادی که دچار دیسک کمر می‌شوند، جنس دیسکشان خوب نیست وگرنه، هر فردی حتی اگر کار سنگین کند دیسکش پاره نخواهد شد. برای آشنایی با این عارضه و موارد مربوط به آن، این مقالۀ وب سایت دکتر ذاکری را تا انتها بخوانید.

دیسک کمر در ظاهر مانند یک بلبرینگ‌ است. منظورمان این است که هسته در داخل حلقۀ دیسک می‌چرخد و خود حلقۀ دیسک به مهره ها متصل است. در نتیجه، این بلبرینگ زنده باعث حرکات ستون مهره‌ها می‌شود. در یکی از این حرکات، حلقۀ دیسک ترک می‌خورد که در اصطلاح پزشکی گفته می‌شود که دیسک دژنره (ساییده) شده است. در یکی دیگر از این حرکات، ممکن است شکافی که در حلقۀ دیسک ایجاد شده است بزرگتر شود و محتویات دیسک به جای اینکه در داخل حلقۀ دیسک باشد، به بیرون از حلقه دیسک  برود و روی عصب فشار بیاورد که بدان پارگی دیسک کمر گفته می‌شود.

شایع ترین علت کمردرد تیر کشنده، بیرون زدگی دیسک است که در 98% موارد کمردرد تیرکشنده دیده می‌شود. دیسک کمر به صورت یک صفحۀ بالش مانند بین مهره ها قرار دارد که به مرور زمان بخش خارجی آن استحکام خود را از دست داده و تحلیل می‌رود. در این حالت، بخش داخلی که نوکلئوس پالپوس نامیده می‌شود تحت فشار داخلی دیسک به بیرون می‌آید و طناب نخاعی را تحت فشار قرار می‌دهد. در پی فشار وارد شده به نخاع، بیمار درد تیر کشنده‌ای را احساس می‌کند که درد از کمر به پاها کشیده می‌شود.

پارگی دیسک کمر

پارگی دیسک

عوامل ایجاد کنندۀ پارگی دیسک کمر

1. بلند کردن اجسام سنگین
  2. ایستادن طولانی مدت
  3. چاقی و اضافه وزن
  4. چهار زانو و دو زانو نشستن
  5. بد خوابیدن

علائم پارگی دیسک کمر

از جمله علائم پارگی دیسک کمر می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• درد متوسط تا شدید در قسمت تحتانی کمر
  • کشیده شدن درد تا پاها
  • بی‌حس شدن پاها
  • گزگز شدن انگشتان
  • دردهای مبهم و ضعیف
  • دردی شبیه به تیر کشیدن

روش های تشخیصی

MRI برای بررسی اختلالات بافت نرم و تومور های عصبی روش بسیار مناسبی است.

CT اسکن برای بررسی ضایعات استخوانی مناسب است

روش‌های الکترودیاگنوستیک یا نوار عصب عضله برای تعیین شدت و مزمن بودن آسیب و افتراق محل آسیب مانند نخاع، ریشه عصبی و عضله بسیار مفید است.

پارگی دیسک بیشتر در چه نقاطی اتفاق می افتد؟

پارگی دیسک در ناحیۀ دیسک‌های گردن، دیسک‌های پشتی و دیسک‌های کمری ممکن است اتفاق افتد. اما بیشترین میزان پارگی‌ها در فضای پنج و ششم (C5 , C6) در ناحیۀ گردن یعنی بین این دو مهره اتفاق می‌افتد و در ناحیه کمری بین مهره های چهارم و پنجم (L4, L5) و مهره‌های پنجم کمری و اول ساکروم  (L5, S1)، بیشترین محل‌هایی هستند که پارگی دیسک در آن ها اتفاق می افتد.

پارگی دیسک کمر می تواند کاملاً بدون علامت باشد و یا اینکه چون روی ریشۀ عصبی در ناحیۀ کمری، روی نخاع در ناحیۀ گردن و پشت فشار می‌آورد، علائم عصبی از دردهای تیر کشنده تا اختلالات حرکتی، حسی و اسفنکری را به وجود آورد.

فتق دیسک کمر

برای پارگی دیسک کمر چند راه درمان وجود دارد که در این قسمت توضیحاتی در مورد هر یک داده‌ایم:

درمان‌های محافظه کارانه (کانسرواتیو) : ورزش درمانی و حفظ پایداری ستون مهره‌ها ، دارو درمانی (دارو های شل کننده) ، انجام حرکات درمانی با دست (مانیپولیشن) و تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) یا فیزیوتراپی در درمان درد تاثیر دارد

درمان‌های مداخله گرایانه: تزریق اپیدورال استروئید با روش‌های ترانس فورامینال، کودال و اینترالامینار به منظور آزاد سازی اعصاب در درمان دردهای تیرکشنده مفید است.

درمان جراحی: به دو صورت کم تهاجمی نظیر دکمپرشن دیسک از طریق پوست، دیسککتومی لیزری و دیسککتومی اندوسکوپی میباشد

درمان جراحی تهاجمی پارگی دیسک کمر شامل جراحی باز دیسککتومی و لامینکتومی است.

درمان گیاهی پارگی دیسک کمر

اولین روش درمانی که انسان مدرن برای پارگی دیسک پیدا کرده است، داروهای گیاهی بود. زیرا اولین داروی ضد التهاب که انسان ساخته است، از پوست درخت بید بود که آسپیرین نامیده شد. داروی گیاهی دیگری که برای درمان دیسک استفاده می‌شود، پیاسکلدین است که از میوه آوکادو تولید شده است.
امروزه ترکیبات زردچوبه به نام curcumin  هم در درمان پارگی دیسک کمر تجویز می‌شود که به صورت کپسول های ۴۰ و ۸۰ میلی گرم در دسترس است. علاوه بر این‌ها داروی دیگری که از گیاهی به نام پنجه شیطان گرفته می‌شود نیز در درمان دیسک بکار می‌رود که نام این دارو doloteffin است.