سردرد میگرنی

با وجود اینکه اصطلاح «میگرن» برای هر سردرد شدیدی استفاده می‌شود،‌ سردرد میگرنی نتیجه تغییرات فیزیولوژیک خاصی است که درون مغز اتفاق می‌افتد و باعث ایجاد درد مشخصی شده و با علائم خاصی همراه می‌شود. میگرن دومین علت شایع سردرد است و در 15 % خانمها و 6 % آقایان دیده می شود. معمولاً یک سردرد اتفاقی و حمله ای است و با علامی همچون حساسیت به نور، صدا یا حرکت، تهوع و استفراغ همراه است. به عبارت دیگر، میگرن یک سندرم سردرد خوش خیم و راجعه همراه با سایر علائم اختلال عملکرد نورولوژیک است. مغز افراد میگرنی به محرک های حسی و محیطی حساس است. این افراد به راحتی به محرک های حسی عادت نمی کنند. این حساسیت در طی دوران قاعدگی زنان شدت پیدا می کند. عواملی همچون نور بسیار شدید، صدا، گرسنگی، استرس شدید، فعالیت فیزیکی، هوای طوفانی یا تغییرات فشار بارومتریک، نوسانات هورمونی طی دوران قاعدگی، کم خوابی یا پرخوابی، الکل و سایر محرک های شیمیایی می توانند باعث شروع یا تشدید سردرد میگرنی گردند. آگاهی از حساسیت بیماران به این گونه محرکات می تواند نقش مؤثری در تغییر زندگی به منظور درمان میگرن داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با این نوع سردرد این مقالۀ وب سایت دکتر ذاکری را تا انتها بخوانید.

تشخیص و خصوصیات بالینی سردرد میگرنی

برای تشخیص میگرن باید همیشه به احتمال وجود آن فکر کرد. اورای میگرن (شامل اختلال بینایی به صورت نورهای درخشان یت خطوط زیگزاگ که از عرض میدان بینایی عبور می کنند، یا سایر علائم نورولوژیک) فقط در 20 تا 25 % بیماران دیده می شود.

به بیمارانی که هر روز دچار حملات میگرن می شوند، موارد مزمن میگرن اطلاق می گردد. سردرد تنشی شایع ترین سردرد اولیه در کلینیک بوده و باید را از آن افتراق داد. بسیاری از بیمارانی که سردرد ناتوان کننده دارند احتمالا مبتلا به سردرد میگرنی هستند. بطور کلی، میگرن یک سردرد با خصوصیات همراه آن بوده، در حالیکه سردرد تنشی بدون خصوصیات ویژه است.

بیماران مبتلا به موارد بدون سردرد میگرنی در بسیاری از اوقات دچار علائم نورولوژیک راجعه همراه با تهوع و استفراغ، ولی با سردرد خفیف یا بدون سردرد می شوند. سرگیجه می تواند یکی علائم مهم بیماران مبتلا به سردرد میگرنی است، به طوری که تخمین زده می شود حدود 3/1 بیمارانی که برای سرگیجه یا گیجی مراجعه می کنند، مبتلا به میگرن هستند.

درمان سردرد میگرنی

به دنبال تشخیص میگرن باید شدت و میزان ناتوانی در بیمار مبتلا به سردرد میگرنی را ارزیابی کرد. مقیاس نمره بندی میزان ناتوانی میگرن یک وسیله خوب برای این منظور است. آموزش به بیمار یکی از جوانب مهم در میگرن است. دانستن اینکه بیماران باید بدانند که میگرن یک سردرد ارثی است و با تعدیل شیوه زندگی و دارو می توان آن را کنترل نمود، ولی قابل ریشه کنی نیست. همچنین برای بیماران مفید است که بدانند میگرن به جز موارد خاص (مانند برخی زنان میگرنی که قرص های جلوگیری از بارداری یا قرص های استروژنی مصرف می کنند) بعنوان یک بیماری خطرناک و تهدید کننده حیات درنظر گرفته نمی شود.

درمان های غیردارویی سردرد میگرنی

میگرن را می توان تا حدودی با روش های غیردارویی درمان کرد. آگاهی و اجتناب ار عوامل محرک سردرد معمولاً برای بیماران مفید است. یک روش زندگی منظم شامل رژیم سالم،‌ ورزش مرتب، خواب منظم، اجتناب از استرس زیاد می تواند مفید باشد. بیماران مبتلا به سردرد میگرنی نسبت به افراد مشابه غیرمیگرنی مواجه با استرس بیشتری نیستند، بلکه به نظر می رسد پاسخ شدیدتری به استرس می دهند. از آنجایی که استرس های زندگی اجتناب ناپذیر هستند، کاهش پاسخ به استرس های زندگی اجتناب ناپذیر هستند و کاهش پاسخ به استرس با روش های مختلف برای بیماران سودمند است. این روش می تواند شامل عبادت، یوگا، تمرکز، هیپنوتیزم و بیوفیدبک باشد. این روش ها در اکثر موارد به عنوان مکملی برای دارو درمانی هستند. هنگامی که روش های غیردارویی قادر به پیشگیری از بروز حملات نباشند، می توان از درمان های دارویی استفاده نمود.

درمان های حاد میگرن

اساس درمان دارویی استفاده درست از یک یا چند داروی مؤثر در میگرن می باشند. مهم ترین عامل در انتخاب روش مناسب درمان، میزان شدت حمله میگرن است. حملات خفیف را معمولا می توان با داروهای خوراکی درمان نمود، ولی حملات شدید ممکن است نیاز به درمان تزریقی داشته باشند.

سه گروه اصلی از داروها در درمان میگرن عبارت است از: داروهای ضدالتهابی، آگونیست های گیرنده سروتونین و آنتاگونیست های گیرنده دوپامین هستند. بعنوان یک اصل کلی، باید مقدار مناسب از هر یک از این داروها را تجویز نمود. اگر بعلت عدم پاسخ یا بازگشت علائم پس از 60 دقیقه، احتیاج به تجویز مجدد دارو بود باید مقدار دارو را افزایش داد. روش درمان سردرد میگرنی در هر بیمار، مخصوص به خود بیمار بوده و یک روش استاندارد برای همه بیماران وجود ندارد. البته تا تشخیص رژیم خاص برای هر بیمار، ممکن است نیاز به تغییر مداوم رژیم درمانی باشد.

اقدامات غیردارویی برای کنترل سردرد میگرنی

• تغییرات سبک زندگی و اجتناب از محرک ها