سردرد تنشی

سردرد تنشی شایع‌ترین نوع سردرد است که می‌تواند باعث ایجاد درد خفیف، متوسط یا شدید در سر، گردن و پشت چشم‌ها شود. برخی از مردم می‌گویند که سردرد تنشی مانند آن است که یک باند (نوار) سفت به دور پیشانی‌شان بسته شده باشد. واژه سردرد تنشی (TTH) به طور رایج برای توصیف یک سندرم سردرد روزانه با درد دوطرفه، فشارنده و نوار مانند به کار می رود. در این مقالۀ وب سایت دکتر ذاکری به این بیماری پرداخته ایم.

به طور معمول، درد به آهستگی ایجاد شده، شدت آن نوسان داشته و شاید مداومت آن کم و بیش برای روزها باقی بماند. سردرد می تواند اتفاقی و حمله ای بوده یا بطور مزمن (بیش از 15 روز در ماه) باشد.

یک نکته مهم بالینی این است که سردرد این بیماران فاقد علائم همراه از قبیل تهوع، استفراغ، ترس از نور، ترس از صدا، ترس از بو، تشدید با حرکت و کیفیت ضربان دار می باشد. بدین ترتیب می توان به راحتی سردرد میگرنی با ویژگی های فوق را از سردرد تنشی افتراق داد.

ولی در تعریف انجمن بین المللی سردرد، سردرد تنشی می تواند ترکیبی از تهوع، ترس از نور، ترس از صدا را داشته باشد که این موضوع، افتراق میگرن از سردرد تنشی را تا اندازه ای دشوار می سازد. بیماران با ظاهر سردرد تنشی، که زمانی مبتلا به سردرد میگرنی بوده اند، یا سابقه خانوادگی میگرن داشته، یا بیماری های میگرنی کودکی یا عامل تحریم میگرنی برای حملات میگرنی خود دارند، احتمالا از نظر بیولوژیک با بیماران مبتلا به سردرد تنشی که فاقد این ویژگی ها هستند تفاوت دارند.

بیماری شناسی

بیماری شناسی سردرد تنشی بوطر کامل مشخص نمی باشد. احتمالا سردرد تنشی فقط بعلت اختلال در تنظیم درد در دستگاه عصبی مرکزی ایجاد می شود، برخلاف میگرن که در آن اختلالات وسیع تری بوده و در تعدیل حس مشکل دارند. برخلاف نام این نوع سردرد، شواهد واضحی دال بر نقش داشتن تنش به عنوان علت آن وجود ندارد. انقباض عضلانی به عنوان وجه افتراق سردرد تنشی از میگرن مطرح شده است، ولی بنظر نمی رسد تفاوتی در انقباض بین این دو نوع سردرد وجود داشته باشد.

سردرد تنشی

علل سردردهای تنشی

سردردهای تنشی به واسطۀ انقباضات عضله در نواحی سر و گردن ایجاد می‌شوند. موارد متنوعی مانند انواع غذاها، فعالیت‌ها و عوامل استرس زا می‌توانند باعث ایجاد این نوع انقباضات شوند. ممکن است برخی از مردم نیز پس از خیره‌شدن به صفحه‌ی کامپیوتر برای مدت طولانی یا پس از رانندگی طولانی به سردردهای تنشی دچار شوند. در برخی موارد، هوای سرد نیز می‌تواند باعث ایجاد سردرد تنشی شود.

سایر محرک‌ها برای سردردهای تنشی عبارتند از:

• مصرف الکل؛
  • خستگی چشم؛
  • خشک شدن چشم؛
  • خستگی؛
  • سیگارکشیدن؛
  • سرماخوردگی یا آنفولانزا؛
  • عفونت سینوسی؛
  • کافئین؛
  • نوع ایستادن یا نشستن غلط؛
  • استرس عاطفی.

علائم ابتلا به سردرد تنشی

علائم سردردهای تنشی عبارتند از:

• احساس درد مبهم در سر؛
  • احساس فشار در دور پیشانی؛
  • حساسیت به لمس در دور پیشانی و پوست سر.

این درد معمولاً خفیف یا متوسط است اما می‌تواند شدید نیز باشد. در این مورد ممکن است سردردهای تنشی با میگرن اشتباه گرفته شود. این یک نوع سردرد است که باعث درد ضربانی در یک یا دو طرف سر شما می‌شود.

اما سردردهای تنشی، تمام علائم میگرن مانند حالت تهوع یا استفراغ را ندارند. بلکه، در موارد نادر، سردرد تنشی می‌تواند مانند میگرن به حساسیت به نور و صدای بلند منجر شود.

سردردهای تنشی

ملاحظات

در موارد شدید،  ممکن است پزشک آزمایشهایی برای ردکردن احتمال سایر مشکلات مانند تومور مغزی انجام دهد. تست‌هایی که برای بررسی سایر بیماری‌ها انجام می‌شوند، ممکن است شامل یک سی‌تی اسکن باشند که از اشعه‌ی ایکس برای گرفتن تصاویری از اندام‌های داخلی شما استفاده می‌کند. علاوه بر این، ممکن است از MRI نیز استفاده شود؛ MRI به پزشک کمک می‌کند بافت‌های نرم بدن‌تان را بررسی کنید.

درمان سردرد تنشی

درد این نوع سردرد را معمولا می توان با مسکن های ساده از قبیل استامینوفن، آسپیرین یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی درمان کرد. روش های رفتار درمانی از جمله شل سازی می تواند مفید باشد. در سردردهای تنشی خالص، تریپتان ها مفید نبوده، ولی اکر سردرد تنشی همراه با میگرن باشد مفید است. برای سردردهای تنشی مزمن، آمی تریپتیلین، تنها درمان ثابت شده است. تاکنون تأثیر مثبتی برای سایر داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای و مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین دیده نشده است.