درد مزمن لگن

اگر درد لگن حدود 6 ماه طول بکشد به آن درد مزمن لگن می گویند. دردهای مزمن لگن در 13 تا 15 درصد زنان دیده می شود. علت انجام 12 درصد از تمام اعمال جراحی هیسترکتومی ناشی از درد لگن بوده و 30 درصد از زنانی که به درمانگاه درد مراجعه می کنند سابقه انجام هیسترکتومی داشتنه اند.

دستگاه تناسلی زنانه

برخی بر این باورند که چسبندگی باعث ایجاد درد شده ولی در این موضوع اختلاف نظراتی وجود دارد. در بعضی از مطالعات باز کردن چسبندگی ها با لاپاراسکوپی خیلی با لاپاراسکوپی تشخیصی در کاهش درد لگنی مزمن تفاوتی نداشته است. از سی دیگر، برخی از مطالعات لاپاراسکوپیک نشان داده است که تمام موارد چسبندگی همراه با تولید درد نبوده است. همچنین حساسیت ناشی از تحریک چسبندگی ها بدنبال باز کردن آن ها با پروب شاید موجب بروز هیپرآلژزی (احساس درد بیش از حد) گردد.

درد مزمن لگن

علائم درد مزمن لگن

درد مزمن لگن علائم و مشخصه های متفاوتی دارد. علائم بیماری عبارت است از:

• درد شدید و پایدار
  • دردی که موقتی و در رفت و آمد باشد
  • درد تیز
  • دردی کسل کننده
  • احساس فشار و سنگینی در لگن

علاوه بر آن ممکن است این علائم را نیز داشته باشد:

• درد در حین نزدیکی
  • درد در حین ادرار کردن و یا حین مدفوع کردن
  • درد به هنگام نشستن طولانی مدت

این درد ممکن است بعد از ایستادن طولانی مدت نیز تشدید شود و حتی ممکن است با دراز کشیدن تخفیف پیدا کند. درد ممکن است در حد خفیف باشد از طرفی می تواند به قدری شدید باشد که فرد شغل خود را از دست بدهد، نتواند بخوابد و یا ورزش کند.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی، اگر ناراحتی در ناحیه لگن ایجاد شد به نحوی که در عملکرد روزانه فرد اختلالی ایجاد کرده یا این که علائم بدتر شد باید به پزشک مراجعه کرد.

درد لگن

آندومتریوز

شیوع دقیق آن مشخص نبوده زیرا بسیاری از زنان دارای آندومتریوز هستند ولی علامت واضحی ندارند. امروزه افزاشی شیوع آن بعلت افزایش امکان تشخیص آن با لاپاروسکوپی های مناسب باشد. آندومتریوز معمولاً در سنین 30 تا 40 سالگی دیده می شود و علت 70 درصد دردهای لگنی است که به درمان پاسخ نمیدهند.

شایع ترین علائم آن شامل قاعدگی دردناکک، مقاربت دردناک، نازایی، خونریزی غیرطبیعی از رحمی است که دارای یک اندومتر ترشحی است.

تشخیص احتمالی آندومتریوز بعنوان علت بروز درد لگنی با 3 معیار است: درد آن بصورت دوره ای بوده و قبل از عادت ماهانه و در طول آن مدت تشدید پیدا می کند. آندومتریوز باید با جراحی تشخیص داده شود. درمان مناسب دارویی و یا جراحی باعث بهبود طولانی مدت بیمار می گردد.

کیفیت دوره ای درد آن بعلت کاشته شدن آندومتر در مناطق مختلفی از لگن بوده که دارای پاسخ هورمونی هستند. قاعدگی دردناک می تواند آنقدر طولانی باشد که از حالت دوره ای خارج شود، بدین گونه که 7-10 روز قبل از عادت ماهیانه شروع گردد،‌ در طی آن مدت ادامه یابد و حدود 7 روز بعد از خونریزی یا بیشتر طول بکشد.

بیمار معمولا یک احساس درد فشاری در پشت رکتوم داشته که به واژن، ران و پرینه انتشار پیدا می کند.