اوزون درمانی

همان طور که می‌دانید، گاز اوزون یکی از مشتقات اکسیژن است. این گاز در پزشکی کاربرد زیادی دارد که یکی از مهمترین آنها اوزون درمانی است. گاز اوزون در غلظت های مختلف اثرات متفاوتی از خود نشان می‌دهد. برای مثال، در غلظت  ۱۵ ماکرو اثرات ضد التهابی دارد. اوزون در این غلظت برای درمان انواع دردهای مفاصل مانند زانو، شانه و لگن به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود؛ علاوه بر این، برای التهاب تاندون و ماهیچه نیز از اوزون درمانی استفاده می‌شود. استفاده از گاز اوزون می‌تواند نیاز بیمار به کورتون را کاهش دهد. برای داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقالۀ وب سایت دکتر ذاکری را تا انتها بخوانید.

اوزون درمانی

گاز اوزون در غلظت بالا (مثلا ۳۵ ماکرو) خاصیت لایز کنندگی پیدا می‎کند. از این خاصیت برای درمان دردهای دیسک استفاده می‌شود. روش درمانی تزریق اوزون به داخل دیسک از تزریق مفاصل پیچید‌ه‌تر است. به طور معمول، برای تزریق گاز اوزون درون مفاصل با استفاده از دستگاه سونوگرافی سوزن را در مفصل قرار می‌دهند؛ اما برای تزریق اوزون به داخل دیسک پزشک فوق تخصص باید با دستگاه رادیولوژی سوزن را به داخل دیسک هدایت کند. پس از وارد شدن سوزن به داخل دیسک، متخصص درد مقداری ماده حاجب را به درون دیسک تزریق می‌کند تا از محل سوزن مطمئن شود. در نهایت، گاز اوزون با غلظت ۳۵ ماکرو را به داخل دیسک تزریق می‌کند.

تزریق گاز اوزون یک روش سرپایی بوده و بدون بیهوشی انجام می‌شود. همچنین بیمار پس از انجام عمل نیازی به بستری در بیمارستان نداشته و پس از چند ساعت مرخص می‌شود.

اوزون درمانی برای درمان دیسک کمر

نکاتی در مورد اوزون‌درمانی

در ابتدا، بلافاصله بعد از انجام تزریق، می‌توانید بعد از درمان انتظار کاهش درد را داشته باشید؛ همچنین با استفاده از این درمان غضروفها و بافتهای شما بازسازی می‌شوند، (این درمان می‌تواند روی زانو تأثیر بیشتری داشته باشد). اوزون درمانی برای بهبودی آسیب دیدگی‌های مزمن، بازسازی مفاصل، بهبودی مفصل ناشی از آسیب دیدگی‌های ورزشی و بهبودی کلی از درد مفاصل، ماهیچه ها و عصب ها بسیار مفید است. اوزون درمانی می‌تواند در مفاصل، زیرپوست و داخل تاندون‌ها و ماهیچه‌ها تزریق شود. بدن افراد مختلف به این نوع درمان پاسخ متفاوتی می‌دهد، اما درشرایط خاص به ۳ تا ۵ جلسه برای درمان نیاز خواهد بود. در اکثر افراد، بعد از انجام این روش درد کاهش خواهد یافت.

فواید اوزون درمانی

در ادامه مواردی را که اوزون درمانی برای آنها نتیجه بخش است ذکر کرده‌ایم:

برای درمان هر نوع دردی مناسب و مفید است.
اوزون درمانی کمر درد و گردن درد برای دردهای شدید مفصل کمر و گردن مفید است
مؤثر برای درمان آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف
آرتروز زانو و لگن (درمان لگن دراین روش کمتر نتیجه بخش است)
بیرون زدگی و فرسودگی دیسک کمر و گردن (برای درمان موارد شدید بیرون زدگی دیسک استفاده نمی شود)
سندروم تونل کارپال
درد عصب و رگ سیاتیک
برای درمان سینوزیت (شدید یا ملایم)
اختلال آرنج تنیس بازان (تنیس البو)
برای درمان درد و اختلالات لگن
عفونت‌های دندان
بهبودی بعد از جراحی مفاصل
شکستگی‌های غیر قابل درمان
جراحات
آسیب دیدگی‌های ورزشی

اوزون تراپی

عوارض اوزون‌درمانی

اگر اوزون درمانی را پزشکان ماهر و مجرب انجام دهد، بسیار ایمن خواهد بود. در چنین شرایطی، ممکن است عوارضی هم وجود داشته باشد، هر  چند بروزشان بسیار نادر است:

آسیب ریشه‌های اعصاب
عفونت دیسک یا به اصطلاح دیسکایتیس
خونریزی رتینال (شبکیه)

تا به امروز، پس از انجام نزدیک به هزار نوکلئولیز با اوزون هیچ کدام از عارضه‌های مهمی که در بالا ذکر کردیم، گزارش نشده‌اند.
عارضه‌های جزیی مانند درد زودگذر در محل انجام اوزون تراپی شایع هستند.
بیماران ممکن است همان روز یا پس از یک روز بستری شدن مرخص شوند.

اوزون درمانی زانو

جلسات درمانی

برای اکثر افراد یک مرحله اوزون درمانی کافی است. کاهش علائم بیماری با استفاده از این روش رضایت بخش است و پس از آن، بیمار به درمان مجدد نیازی نخواهد داشت. بیماران برای تحریک بیشتر بافت برای بازسای و ترمیم، مراحل دیگر اوزون درمانی را انجام می‌دهند. بهتر است بدانید که برای تزریق این هیچ محدودیتی ماده وجود ندارد و یک بیمار می‌تواند یک مرحله تزریق انجام دهد و بیمار دیگر ۴ مرحله درمان انجام دهد. پس از تزریق باید به بهبودی بیمار توجه شود. درصورتی که پس از انجام ۳یا 4 مرحله درمان بهبودی حاصل نشد، قبل از انجام تزریق باید موارد دیگری مورد توجه قرار گیرد.