درد مرکزی

درد مرکزی به صورت درد همراه با ضایعات دستگاه عصبی مرکزی بوده و یکی از سندرم های درد مزمن سرکش و مقاوم به درمان است. قطع نخاع می تواند موجب بروز دردهای شدیدی در زیر سطح ضایعه گردد. سکته مغزی نیز می تواند درد ناراحت کننده در سمت مقابل بدن ایجاد کند.

درد مرکزی متعلق به گروه دردهای نوروپاتیک بوده که به دلیل بیماری شناسی مشابهی که با آن ها دارد بسیاری از تظاهرات سندرم های درد ناشی از ضایعات اعصاب محیطی، شبکه ها و ریشه ها را از خود نشان می دهد.

درد مرکزی نخاعی

تظاهرات بالینی

تشخیص درد مرکزی ناشی از صدمه ضایعات نخاعی بندرت مورد ابهام قرار می گیرد، عامل و حادثه مسبب آن معمولا مشخص است. بیمار برای درمان درد زمانی مراجعه می کند که از زمان درمان عامل آن (معمولا صدمه) مدتی گذشته است. در این مورد نادر، ترکیب سندرم درد و علائم عصبی همراه با آن تأیید کننده تشخیص آن است.

همچنین بخوانید: درد عضو خیالی

شیوع و سبب شناسی

شیوع درد مرکزی نخاعی در بیماران صدمات نخاعی 6 تا 64 درصد گزارش شده است. صدمات شایع ترین علت درد مرکزی بوده ولی بنظر نمی رسد ارتباطی بین الگوی درد و علت آن و سطح ضایعه وجود داشته باشد. اگر شروع درد تأخیری باشد (بیش از یک سال بعد از ضربه) باید به فکر سیرنگومیلی (کیست درون بافت نخاع) بود، زیرا درصد ایجاد سیرنکس در این بیماران بالاتر است.

تظاهرات درد مرکزی و نوروپاتیک

درد مرکزی به دنبال صدمه راه بدنی حسی ایجاد می شود. درجه صدمه از درد خفیف و بدون هیچگونه اختلالی در حس تا بیحسی وسیع می تواند دیده شود. درد در محدوده صدمه حسی بوده، و شروع آن شاید تأخیری باشد. درد مرکزی مغزی می تواند قابل برگشت باشد. شاید به طور موقت با بلوک بدنی حسی تسکین یابد.

کیفیت درد

انواع معمول درد مرکزی به سه نوع زیر می باشد:

1. درد ثابت خود به خودش
  2. نورولوژیک خود به خودی
  3. برانگیخته به صورت آلودینی و هیپرپاتی

سایر انواع آن به صورت گزگز، درد سوزشی، درد تیرکشنده، درد احشائی می باشد. در مورد دردهای قفسه سینه، رکتال و احشائی در ضایعات کامل شایع تر است.

شایع ترین فرم درد مرکزی بعد از صدمه نخاع، درد ثابت خود به خودی بوده که با احساس سوزشی یا درد دیس استزی همراه است. سندرم های درد، می تواند شامل طیف وسیعی بوده که به صورت بی حسی و بی حرکتی در هر سطحی از نخاع را می تواند دربرگیرد. درد حتی می تواند در افرادی دیده شود که در حال حاضر عملکرد طبیعی نخاع دارند، اما سابقه صدمه یا بیماری نخاعی داشته اند، و این حتی ممکن است با بهبودی کامل ضایعه نخاعی هم مشاهده گردد.

این مقاله را هم بخوانید: نقرس

هیچ راهنمای درمان واضحی برای اداره اولیه ضایعه نخاعی وجود ندارد که بتواند مانع از ایجاد درد مرکزی گردد. باید به تغذیه، محافظت پوست، عملکرد ریه، فیزیوتراپی برای حفظ قدرت و عضلانی توجه شود. توجه به حفظ استقلال فرد، احترام به خود، اعتماد به نفس الزامی است و در صورت وجود سفتی عضلانی توصیه به استفاده از داروهای صداسپاسم می شود.

برای افزایش توانمندی در عملکرد این بیماران باید توجه ویژای به وضعیت روحی اجتماعی آنان معطوف گردد، زیرا این عامل می تواند علت اصلی اختلال در بازتوانی بعد از صدمه نخاعی باشد.

قوانین کلی درمان درد مرکزی

درد مرکزی یک سندرم درد مقاوم است. یک سوم تا یک دوم بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی دچار درد شدید هستند. سندرمهای درد مزمن، تقریبا هرگز برطرف نمی شوند و فقط در کمتر از نصف بیماران بطور واضح کاهش پیدا می کنند. حتی بعد از درمان موفقیت آمیز اولیه، درد مزمن تمایل به بازگشت در طول زمان دارد، بنابراین روش درمانی باید بر اساس واکنش بیمار به نتایج آماری واقع بینانه، خطر درمان، و هزینه آن انتخاب گردد.