آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی با درگیری مفاصل محیطی بدون علت کاملا شناخته شده می باشد. نسبت زن به مرد 3 به 1 است. در این مقالۀ وب سایت دکتر ذاکری در مورد این بیماری توضیحاتی داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم تا انتها بخوانید.

علائم و نشانه ها

علائم مشخص آرتریت روماتوئید به صورت یک زن جوان میانسال با سابقه 3 تا 6 ماهه درد و خشکی مفاصل دست به همراه خستگی، کاهش وزن و تب خفیف است. خشکی صبحگاهی از 30 دقیقه تا 2 ساعت طول می کشد. در معاینه بالینی، تورم مفصل، حساسیت، گرمای مفصل، و کاهش حرکت آن مشاهده می شود. انحراف دست به سمت زندزیرین به علت تورم، شایع ترین نوع ناهنجاری در این بیماران است.

ناهنجاری گردن قو و ناهنجاری بوتونیر نیز از جمله علائمی است که در این بیماری دیده می شود. در مراحل پیشرفته ممکن است دررفتگی و حابجایی مفصل بروز کند. سیر بیماری متغیر بوده، در 15% موارد بهبودی کامل و در 10% موارد بیماری تخریب کننده دیده می شود. سایر بیماران در طیف بین این دو گروه قرار می گیرند.

شیوع و اثرات آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید در تمام قومیت‌ها و گروهای سنی اتفاق می‌افتد. مانند برخی بیماری‌های روماتیسمی، شیوع آن در زنان حدود دو تا سه برابر بیش از مردان است. درد مفاصل یک پیامد اجتناب ناپذیر بیماری است. علاوه بر این، در بیشتر بیماران درجات مختلفی از افسردگی و اضطراب اتفاق می‌افتد. در بعضی افراد، آرتریت روماتوئید فعالیت‌های روزانه طبیعی فرد را تحت تأثیر گذاشته و باعث از دست رفتن فرصت‌های شغلی و مختل شدن زندگی خانوادگی می‌شود.

عوامل آرتریت روماتوئید

هنوز دانشمندان علت تغییرات سیستم ایمنی را در آرتریت روماتوئید پیدا نکرده‌اند ولی مشخص شده است که عواملی مانند عوامل ژنتیکی، محیطی مانند عفونت‌های ویروسی و باکتریایی (به ویژه در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند)، فاکتورهای هورمونی در ایجاد آن مؤثر هستند.

تشخیص

تشخیص آرتریت روماتوئید در مراحل اولیه بیماری به دلایلی مشکل است. ابتدا یک تست مشخص برای تشخیص بیماری وجود ندارد. به علاوه، علائم آن نیز در افراد مختلف متفاوت است. همچنین علائم آن ممکن است با انواع دیگر بیماری‌های روماتیسمی مشابه باشد. بنابراین، پزشکان انواع مختلفی از روش‌های تشخیصی را به کار می‌برند تا بتوانند مسیر صحیح درمانی را بپیمایند. مانند:

• سابقه پزشکی (پرونده پزشکی): شامل توضیحاتی است که بیمار از زمان و چگونگی شروع علائم بیان می‌کند.
  • تستهای فیزیکی شامل شرح حال معاینه
  • استفاده ازتستهای آزمایشگاهی: یکی از تست‌های رایج فاکتور روماتوییدی (RF) است. (آنتی بادی که در خون بیشتر افراد مبتلا حضور دارد.) البته بهتر است بدانید که تست RF در تمامی مبتلایان در مراحل اولیه بیماری مثبت نیست و در برخی موارد، در بعضی افراد که تست RF مثبت است هنوز علائمی از بروز بیماری دیده نمی‌شود.
  • تست‌های رایج آزمایشگاهی عبارتند از: شمارش گلبول‌های سفید خون، آزمایش آنمی (کم خونی) و سرعت رسوب گلبول‌های قرمز. CRP یا c-reactive protein تست رایج دیگری است که میزان فعالیت بیماری را اندازه گیری می‌کند.
  • رادیوگرافی اشعه X: اشعه X برای تعیین درجه تخریب مفاصل کاربرد دارد.

Rheumatoide Arthritis

درمان آرتریت روماتوئید

هدف از درمان، کاهش درد و تورم برای حفظ فعالیت و حرکت مفصل است. برای انجام این کار، دو گروه اصلی از داروها تجویز می‌شوند. اول داروهای با اثر سریع و بدون ایجاد تغییر در سیر بیماری مانند سالسیلات ها و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، و دوم داروهای با شروع اثر طولانی از چند هفته تا 6 ماه، مانند داروهای ضد آرتریت روماتوئید که علاوه بر بهبود علائم بالینی، باعث بهبود علائم آزمایشگاهی و رادیولوژیک و کاهش تخریب مفصل می‌شود.

اهداف درمان

تسکین درد و کاهش التهاب
جلوگیری از تخریب مفاصل
رضایمندی بیماران و توانمند ساختن آنها برای انجام فعالیت‌های شخصی

داروها

اکثر بیماران مبتلا به این بیماری از داروهای مسکن و کاهش دهنده التهاب (با تجویز پزشک) استفاده می‌کنند. برخی داروها نیز روند تخریبی بیماری را کاهش می‌دهند.

Rheumatoide Arthritis

جراحی

در صورتی که درد شدید و مقاوم به درمان طبی، همراه با کاهش شدید عملکرد مفصلی وجود داشته باشد، می توان اقدام به جراحی مانند سینووکتومی، آرتروپلاستی و تعویض مفصل نمود. عوارضی که باعث درد می شوند شامل سندرم تونل کارپال، واسکولیت روماتوئیدی، گرفتاری مهره های گردنی و آرتریت سپتیک هستند.